tiistai 22. elokuuta 2017

Farmor´s cafe ja Högsåra

Olen paljon kuullut juttuja Farmor´s cafesta , joka sijaitsee Kemiönsaarella Högsåran saaressa. Olin päättänyt, että tänä kesänä sinne pitää päästä käymään.
Aviomiehen kanssa lomalla siellä kävimme. Ihan päiväkäynnillä kotoa käsin, matkaa ei onneksi niin paljon ole.
Tämä kuva on kahvilan omilta sivuilta lainattu. En saanut itse otettua vitriinistä kuvaa, kun oli jonoa ruuhkaksi saakka . Hyvä niin!
Farmor´s cafe

Högsåraan menee siis lossi ja auto kannattaa  jättää Svartnäsin lossirantaan, sillä Högsårassa välimatkat ovat lyhyitä, tiet kapeita ja pysäköintipaikkoja rajoitetusti. Me menimme yli autolla, koska tuttuun tapaan luin näitä vinkkejä viime tinkaan eli vasta lossijonossa eikä siitä enää oikein päässyt poiskaan.
Emme saarella tehneet mitään  autolla vaan kävelimme siellä sen verran mitä paikkoja ehdimme katsella.  Auton parkkeerasimme Farmor´s cafen parkkipaikalle.

Farmos´s cafe on idyllinen ja kaunis. Miljöö on saaristomaisemaa parhaimmillaan. Se oli vastakohta Nisutiinan kahvilalle, koska Nisutiinassa olimme juuri silloin ainoat asiakkaat ( ihana rauha) ja Farmor´s cafessa oli väkeä paljon.  Tilaa kuitenkin riitti, pihapiiri on iso.
Farmor´s cafessa on mahdollista myös ruokailla. Täällä siitä lisää. Tarjolla on päivän ateriaa, ruokaa menu-listalta , saaristolaispöytä viikonloppuisin ja kesäsesonkina pientä suolaista ja puutarhapizzaa Paviljongista. En yhtään ihmettele, että väkeä oli paljon, koska tarjonta on noin laaja. Ja ympäristö kaunis.
Tuo saaristolaispöytä kiinnosti, pitänee mennä sinne uudelleen joku viikonloppu ihan vaan sen takia. Tällä kerralla olimme perjantaina ja tyydyimme kahvilan antimiin. Aviomies otti kahvin kanssa palan suklaakakkua ja minä croissantin.

Kahvilan piha on kaunis ja viihtyisä

farmor´s cafe

Viihtyisää pihapiiriä:

Kahvilaa sisältä :

Lapsillekin oli kahvilassa oma nurkka :

Farmor´s cafe

Kahvit juotuamme kävelimme Högsåra byväg:n päästä päähän. Se kulki lautarannasta venesatamaan. Nämä kuvat ovat lauttarannasta :

Venesatamakin oli ihastuttava. Aivan vieressä oli hiekkaranta. Se oli typötyhjä vaikka ei sää mikään huono ollut . Ei helteestä voinut puhua, mutta ihan kohtalaisen lämmintä oli. Veneitä sen sijaan riitti.

Högsåra venesatama

Högsåra uimaranta

Venesatamassa oli baari nimeltään Rumpan bar :) Se ei ollut avoinna , aukesi vasta iltapäivällä joten tyydyimme vaan kuvaamaan ja katselemaan. Veneellä kun tulee vierassatamaan, niin voi rantautua melkeipä suoraan baarin terassille :)

Rumpan bar , högsåra

Rumpan bar

Maisemat saarella ovat idyllisiä saaristomaisemia. Kyllä näissä maisemissa viihtyisi pidempäänkin . Tuollaisen kesäasunnon kun omistaisi :

Hölgsåra

Högsåra byväg

Lautta takaisin lähti klo 15.30. Tässä vaiheessa kävi mielessä, että olisipa kannattanut jättää auto mantereen puolelle. Nimittäin lautta ei mikään kovin iso ollut ja mietimme, että jos ei mahdutakaan kyytiin. Toki lauttoja kulki iltaan saakka , seuraava olisi mennyt klo 17. Ja kyllähän saarella olisi katseltavaa riittänyt , mutta kotona odotti yksi sun toinen askare. Mantereen lauttarannasta kuitenkin kestää ajaa Naantaliin reilu 1,5 tuntia.
Jäipähän seuraavaksi kerraksikin katseltavaa. Näimme vain pienen osan Högsåraa tällä reissulla . Mietimme, että pitäisi saada polkupyörät mukaan, niin voisi niillä huristella saaren päästä päähän. Eväät  mukana. Ehdottomasti aiomme tämän toteuttaa.Ensi kesänä toivottavasti.

Högsåra

Kuvia riittää ja olisihan niitä lisääkin ollut. Högsårassa vaan oli niin kaunista , siitä syystä varsinainen kuvapläjays tämä postaus.